Apricon Farmas Health: Batuk tanda kanser? Apricon Farmas Health

Followers

Sunday, November 11, 2012

Batuk tanda kanser?


Batuk seringkali dikaitkan dengan rasa sakit dada dan keperitan di tekak. Ia adalah salah satu gangguan kesihatan yang 10 kali lebih kerap dideritai oleh kaum Adam berbanding wanita.

Biasanya kesakitan akan lebih dideritai individu apabila mereka meneran atau menahan batuk tersebut daripada 'dilepaskan' secara normal.

Golongan lelaki yang mempunyai batuk yang berlarutan lazimnya adalah perokok tegar yang berkemungkinan besar akan menghidap kanser paru-paru.

Di Malaysia, sebanyak 50 peratus perokok adalah perokok dewasa yang aktif dan 75 peratus daripadanya difahamkan menghidap penyakit kanser paru-paru.

Pakar Radiologi Pusat Perubatan Tropicana, Kota Damansara, Dr. Sivakumaran Karupayah berkata, punca utama pesakit kanser paru-paru dikaitkan dengan tabiat merokok, suasana di tempat kerja yang tidak kondusif, radiasi atau faktor keturunan.

"Kebanyakan perokok yang aktif merokok berisiko tinggi untuk mendapat kanser paru-paru dan ini selalu dikaitkan dengan lelaki, manakala perempuan peratusannya sedikit rendah.

"Kajian saintifik menunjukkan bahawa terdapat begitu banyak bahan kimia berbahaya terkandung di dalam rokok.

"Antara simptom-simptom lain yang dapat dikenal pasti jika pesakit membuat rawatan awal ialah penurunan berat badan, selera makan berkurang, demam, warna kuku berubah menjadi kebiruan dan batuk berdarah," katanya.

Menurut Dr. Sivakumaran, pesakit dinasihatkan berjumpa doktor pakar pada peringkat awal untuk mengenal pasti jenis batuk bagi mengelakkan berlakunya batuk berdarah seterusnya mendapat kanser paru-paru.

Pesakit yang tidak mengambil langkah-langkah awal jelasnya, dikhuatiri hanya mempunyai 30 peratus sahaja peluang untuk hidup.

Katanya, walau untuk tujuan apa sekalipun, merokok pastinya menimbulkan banyak masalah kepada manusia bukan sahaja dari aspek kesihatan malah sosial.

"Perokok pasif atau mereka yang dikelilingi perokok aktif terdedah kepada risiko kanser paru-paru dan penyakit jantung, masalah pernafasan termasuk radang paru-paru dan bronkitis, sakit atau pedih mata, bersin dan batuk-batuk, sakit kerongkong dan sakit kepala," katanya.

Imbas kanser

Justeru itu, atas kesedaran masyarakat setempat, Pusat Perubatan Tropicana Kota Damansara kini membuat satu kempen rawatan pengimbasan kanser paru-paru bagi mereka yang berumur lingkungan 50-70 tahun bermula 16 Mei lalu sehingga 16 November ini.

Pesakit juga akan mendapat tawaran harga istimewa di mana harga biasa sebelum ini ialah RM400 tetapi kini mereka yang berminat untuk melakukan imbasan hanya perlu membayar RM115 sahaja.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi talian 03- 62871111 untuk mendapatkan sebarang keterangan.

1 comment:

  1. Hi there, just wanted to tell you, I liked this post. It was funny.
    Keep on posting!
    My web site > super green coffee bean extract

    ReplyDelete