Apricon Farmas Health: Makanan Penyebab Kanser! Enam Makanan Berbahaya yang Sering Kita Makan Apricon Farmas Health

Followers

Tuesday, October 21, 2014

Makanan Penyebab Kanser! Enam Makanan Berbahaya yang Sering Kita Makan

KANSER disebabkan oleh banyak faktor, termasuk gaya hidup yang tidak sihat dan terbiasa makan makanan yang diproses. Sekurang-kurangnya ada 6 makanan yang sering jadi penyebab mendapat kanser dan penyakit lainnya. Berikut ini enam makanan paling tidak sihat atau membahayakan yang menyebabkan kanser dan penyakit-penyakit lain, seperti dipetik Dailyhealthpost.

1. Daging yang diproses
Kebanyakan produk daging diproses, seperti bacon (babi), sosej dan hot dog, mengandungi bahan pengawet kimia yang membuat kelihatan lebih segar dan menarik, tetapi juga boleh menyebabkan kanser.
Kandungan pengawet yang sering digunakan, sodium nitrite dan sodium nitrate, telah dikaitkan dengan peningkatkan risiko kanser usus besar dan bentuk lain darikanser. Jadi pastikan untuk memilih produk daging yang dipelihara tanpa nitrat, dan sebaiknya dari sumber yang diberi makan rumput.
2. Ketuhar popcorn
Popcorn dilihat sebagai makanan yang selamat, tapi sebenarnya microwave popcorn disalut dengan bahan kimia yang boleh menyebabkan kemandulan, kanser hati,testis, dan kanser pankreas.
Environmental Protection Agency AS (EPA) mengakui perfluorooctanoic acid (PFOA) dalam microwave popcorn merupakan bahan yang bersifat karsinogenik, dan beberapa kajian bebas telah mengaitkan bahan kimia untuk menyebabkan tumor. Demikian pula, diacetyl chemical yang digunakan dalam popcorn sendiri berkaitan dengan kerosakan paru-paru dan kanser.
3. Soda
Seperti daging yang diproses, soda juga telah terbukti menyebabkan kanser. Sarat dengan gula, bahan kimia makanan, dan pewarna, soda acidify tubuh dan benar-benar memberi makan sel-sel kanser. Bahan kimia yang banyak digunakan dalam soda seperti pewarna karamel dan turunan 4-methylimidazole (4-MI) juga secara khusus dikaitkan dengan penyebab kanser.
4. Tepung ‘putih’ halus
Tepung halus adalah bahan umum dalam makanan diproses, tetapi kandungan karbohidrat berlebih adalah penyebab kebimbangan yang serius. Sebuah kajian yang diterbitkan dalam jurnal ‘Cancer Epidemiology, Mile Markers, and Prevention’ mendapati bahawa pengambilan rutin karbohidrat yang diproses dikaitkan dengan peningkatan 220 peratus kanser payudara di kalangan wanita.
Makanan tinggi glisemik secara umum juga telah dibuktikan dapat dengan cepat meningkatkan kadar gula darah dalam tubuh, yang secara langsung memberi makansel kanser dan membuatnya menyebar lebih cepat.
5. Gula halus
Hal yang sama berlaku juga untuk gula halus, yang cenderung meningkatkan insulin dengan cepat dan memberi makan pertumbuhan sel kanser. Pemanis kaya fruktosa seperti high-fructose corn syrup (HFCS) sangat menyakitkan hati, dan sel-sel kanser telah terbukti cepat dan mudah memetabolismenya untuk berkembang biak.
6. Minyak terhidrogenasi
Minyak terhidrogenasi umumnya digunakan untuk mengawetkan makanan yang diproses dan menjaga agar bentuknya agar tetap stabil. Namun, minyak hydrogenated mengubah struktur dan fleksibiliti membran sel di seluruh tubuh, yang boleh menyebabkan sejumlah penyakit yang melemahkan seperti kanser.
Beberapa pengeluar menghentikan penggunaan minyak terhidrogenasi dan menggantikannya dengan kelapa sawit dan alternatif yang lebih selamat yang lain, tetapi lemak trans masih banyak digunakan dalam makanan yang diproses.

No comments:

Post a Comment