Apricon Farmas Health: Leukemia adalah sejenis Kanser? Apricon Farmas Health

Followers

Friday, January 7, 2011

Leukemia adalah sejenis Kanser?

  • Apa yang anda tahu tentang Leukemia?
Leukemia atau kanser darah dikenali sebagai non-cancerious tumor dimana kanser jenis ini tidak akan bermetastatis ditempat lain. Leukemia tidak menghasilkan tumor , tetapi sebaliknya menggunakan darah dan organ-organ yang membina darah sebagai pengangkutan tisu-tisu yang lain di tubuh badan.
Leukemia merupakan kanser sel-sel yang membentuk darah. Leukemia menyebabkan jumlah-jumlah sel darah putih yang belum matang dihasilkan.
  • Bagaimana ia bertindak?
Sel-sel abnormal ini dipanggil blas leukemia, tidak boleh menjalankan fungsi-fungsi normal sel-sel darah putih. Mereka terkumpul di dalam sum sum tulang dan melimpah ke dalam darah dan mungkin merebak ke dalam organ-organ seperti hati, limpa, paru-paru dan buah pinggang. Kadang-kala, sel-sel ini juga mungkin merebak masuk ke dalam cecair di sekeliling otak dan saraf tunjang.

Oleh kerana terlalu banyak sel-sel darah putih yang terkumpul di dalam sum sum tulang, sum sum tulang tidak dapat menghasilkan sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan platelet yang mencukupi. Dalam keadaan normal, sel darah putih bertindak sebagai penghalang jangkitan yang membahagi secara teratur untuk menambah bilangannya dan leukemia mengganggu perjalanan proses ini.

Sum-sum tulang pesakit leukemia menghasilkan banyak sel darah putih berlainan bentuk dan tidak berfungsi dengan baik. Akhirnya, kehadiran sel darah putih yang terlalu banyak akan menghalang pembentukan sel darah putih yang normal dan menjejaskan kebolehan badan melawan jangkitan.

Sel leukemia ini juga mengganggu sel darah lain, termasuk sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan dan platlet yang membantu pembekuan darah untuk mengawal pendarahan.
  • Siapakah yang Berpotensi Terdedah Kepada Kanser?
Kanser tidak mengira mangsa, namun, kanser darah atau Leukimia dikalangan kanak-kanak makin menjadi-jadi. Besar kemungkinan kanser yang berlaku dikalangan kanak-kanak adalah kerana terdedahnya ibu kepada bahan kimia beracun semasa  mengandung.

Sebagai contoh, penggunaan bahan kima ketika menggunakan produk kecantikan, syampu, sabun pencuci dan mandian, wangian, yang mempunyai bahan kimia yang boleh menyerap ke dalam kulit kepala, liang rongga dan serta liang roma kulit dan masuk ke saluran darah dan merosakkan organ dalam tubuh badan seperti jantung, paru-paru, otak dan lain-lain. Bahan kimia ini mampu merosakkan sel dan sistem dalam tubuh badan.

*Pilih produk anda yang bebas dari bahan kimia yang beracun, pastikan ianya bebas dari senarai dibawah bagi mengelakkan kanser, radang kulit, kerosakan mata, keguguran rambut dan sebagainya :
·         SLS sodium lauryl sulfate, (bahan kimia y digunakan dalam syampu, sabun & ubat gigi.
·         SLES Sodium Laureth Sulfate
·         TEA Triethanolamin
·         DEA Diethanolime
·         MEA monoethanolamine
·         Stearal konium Chloride
·         Disodium Laureth Sulfosucinate
·         Lauamide MEA
·         DEA PEG Stearates

Simptom Leukemia
* Rasa lemah, letih dan kelihatan pucat yang mungkin berpunca daripada jumlah sel darah merah yang berkurangan.
* Perdarahan yang berterusan agak lama, contohnya hidung berdarah dengan banyaknya, atau mudah lebam yang mungkin berpunca daripada kekurangan platelet.
* Kecenderungan untuk mendapat jangkitan dan mempunyai suhu badan yang tinggi yang mungkin berpunca daripada sel-sel darah putih yang tidak berfungsi dengan betul.
* Kesakitan di dalam tulang dan sendi mungkin juga dialami.

1 comment:

  1. Masya Allah... Allah maha pyembuh segala pyakit amin... Semoga Kawan Audra dilindungi amin..

    ReplyDelete