Apricon Farmas Health: Kanser Telinga, Hidung & Tekak Masih Boleh Dirawat Apricon Farmas Health

Followers

Wednesday, April 18, 2012

Kanser Telinga, Hidung & Tekak Masih Boleh Dirawat

Statistik yang pernah direkodkan pada tahun 2006 menunjukkan ia antara kumpulan kanser utama (2,884 kes) yang pernah menggemparkan negara. Dan kanser ini juga pernah mengalahkan kuasa pembunuh kanser payudara yang boleh meragut nyawa manusia sebanyak 3,525 pada tahun yang sama! Sungguhpun begitu kanser telinga hidung dan tekak ini masih belum diberikan pendedahan da ia perlu dielakkan dengan cara yang bijak.

Menurut pakar perunding telinga, hidung dan tekak, Dr. Yeo Sek Wee dari pusat perubatan Prince Court Kuala Lumpur, tidak ada cara yang paling tepat untuk menyelamatkan nyawa selain pengesanan awal dan mengamalkan gaya hidup sihat. Itulah cara yang paling selamat dan tidak menyakitkan.

"'Saya sangat yakin apabila berbicara tentang kanser, pasti ramai yang berharap tidak menjadi mangsa kepada penyakit ini termasuklah kanser jenis hidung, tekak dan mulut. Kanser yang biasa menyerang bahagian di bahagian lidah, lantai lidah dan air liur, tonsil di tekak dan peti suara ini akan begitu menyeksa jika ia menyinggahi kepada sesiapa juga.

" Namun begitu takut saja tidak mencukupi. Cara yang paling berkesan adalah dengan membuat pengesanan awal di samping mengamalkan cara hidup sihat dan paling penting jauhi sebarang aktiviti yang boleh meningkatkan risiko kanser jenis ini seperti merokok, minum minuman keras, makan makanan jeruk masin, mengunyah sirih dan sebagainya." katanya sambil menyatakan kanser ini lebih banyak menyerang kaum lelaki berbanding wanita.

Menurut Dr. Yeo, bagi mengesan kehadiran kanser telinga hidung dan tekak, jangan abaikan sebarang ketulan yang muncul di sekitar mulut dan kawasan sekitar sekitar leher. Walaupun adakalanya tidak disertai dengan sebarang kesakitan, ketulan-ketulan akibat sel kanser ini boleh membawa maut. 

" Anda perlu mengetahui 90 peratus ketulan yang dikesan di bahagian tersebut berpunca daripada kanser. Sungguhpun peratusan yang diletakkan pada ketulan asing ini, saya sarankan agar jangan cepat 'mengandaikan' sesuatu (kanser) sendiri kerana ada juga kemungkinan ia (ketulan)hadir disebabkan penyakit lain. Justeru sahkan ia dengan dapatkan pemeriksaan di hospital.

Segera Bertindak

" Disebabkan kanser ini boleh merebak dan merosakkan sel di kawasan telinga hidung dan tekak ia memacu kepada punca pelbagai kanser seperti barah nasofaring, oral,bibir, hidung,sinus, laring, orofaring, hypofaring, tiroid dan kelenjar liur."

" Oleh itu jangan sesekali menangguhkan pemeriksaan dan rawatan kerana berdasarkan pengalaman, saya mendapati pola kematian kanser kebanyakannya akibat lambat dikesan, Saya sendiri melihat pesakit hanya hadir ke hospital setelah kanser mereka berada di peringkat yang lewat. 

" Saya berpendapat hal ini terjadi mungkin kerana ramai yang tidak peka tentang pengesanan awal. Situasi ini sudah pasti menjadikan peluang untuk hidup juga semakin tipis. Kalau boleh pola kematian akibat lambat mengesan dan mendapatkan rawatan ini perlu di cegah," tegasnya memberikan nasihat.

Apakah yang dilakukan untuk mengesan ketulan?

Apakah yang biasanya dilakukan untuk mengesahkan kehadiran kanser ini? Dr.Yeo menjelaskan, langkah pertama yang lazim dilakukan ialah kebanyakan doktor akan mendapatkan latar belakang pesakit dan penyakit keturunan serta pemeriksaan simptom dikumpulkan. Sekiranya apa yang dijelaskan oleh pesakit lebih mengarah kepada simptom kanser telinga hidung dan tekak, prosedur mengesan punca ketulan secara lebih teliti pula dilakukan.

" Prosedur ini ada pelbagai jenis seperti pengambilan sel kanser yang dikenali sebagai Fine Needle Aspiration Catology (FNAC). Dengan menggunakan peralatan yang seakan jarum suntikan, prosedur FNAC ini akan menyedut keluar kalenjar  tidak normal unutk dikaji dimakmal.

"Selain itu, pemeriksaan sinar X dengan kaedah endoskopi tidak menjadi pilihan, cara pengesan yang lain umpamanya dengan menggunakan CT scan atau  Magnetic resonance imaging (MRI). Ia sekaligus dapat mengetahui peringkat kanser yang dialami oleh pesakit.

Peluang Sembuh Tinggi

"Setelah sel dikenal pasti pesakit positif kanser ini, pembedahan akan disusuli bagi kanser yang berada diperingkat awal. Pembedahan ini adalah untuk membuang ketulan dan bengkak dileher. Ia penting bagi mengelakkan sel kanser daripada terus merebak ke organ tubuh yang lain. Dengan membuang sel kanser di peringkat awal pesakit mampu hidup dengan lebih baik-80peratus peluang sepenuhnya sembuh dari kanser telinga hidung dan tekak.

" Namun sekiranya kanser sudah berada di peringkat yang agak serius, biasanya bukan pembedahan yang diberi keutamaan. Sebaliknya rawatan radioterapi adalah lebih praktikal unutk membunuh sel kanser ini dan memperlahankan pertumbuhan sel.

"Sungguhpun begitu, untuk menentukan rawatan yang terbaik, ia bergantung kepada jenis kanser dan tahap keterukan yang dihadapi. Bagi kanser parotid (kelejar air liur), kalenjar pesakit akan dibuang. Mereka juga akan digalakkan untuk menjalani rawatan susulan radioterapi dan kimoterapi.

"Sekiranya langkah ini tidak diambil dan pesakit membiarkan tanpa sebarang rawatan, struktur muka pesakit akan berubah atau menjadi herot kesan  kerosakan saraf otot mu ka disebabkan kanser.

"Ada juga kanser yang tidak terus dibedah walaupun masih berada di peringkat awal, misalnya kanser peti suara. Biasanya untuk membunuh sel kanser di kawasan ini, laser radioterapi akan diarahkan kepada kawasan di sekitar peti suara mereka. Langkah ini cukup relevan kerana sel kanser di kawasan peti suara ini amat sensitif pada sinaran radioterapi dan amat mudah di musnahkan dengan cara ini.

" Bagi kanser di peringkat yang lebih berisiko-peringkat tiga dan empat, langkah membuang peti suara diikuti dengan radioterapi akan dilaksanakan untuk menyelamatkan nyawa. Seiring dengan kepentingan kualiti hidup, pesakit yang sudah dibuang peti suaranya akan diberikan peti suara tiruan- voice prosthesis agar pesakit boleh berinteraksi seperti biasa." terangnya. 

Sumber : Artikel majalah isihat


 

1 comment: