Apricon Farmas Health: Kurang bersenam antara faktor risiko dapat kanser usus! Apricon Farmas Health

Followers

Friday, June 20, 2014

Kurang bersenam antara faktor risiko dapat kanser usus!


Kurang bersenam antara faktor risiko dapat kanser usus!

Ada banyak faktor risiko boleh mendedahkan seseorang kepada penyakit ini seperti:

1. Umur. Golongan berumur 50 tahun ke atas lebih berisiko dan lebih 90 peratus kes kanser usus di negara kita membabitkan warga emas.

2. Kehadiran polip dalam usus. Kebanyakan kanser usus bermula dengan polip. Ketumbuhan kecil yang bersifat bukan kanser ini tumbuh pada dinding usus besar. Sesetengah polip ini boleh berubah kepada kanser. Pengesanan awal membolehkan polip ini dibuang dan boleh mencegah pertumbuhan sel kanser.

3. Sejarah keluarga. Individu yang mempunyai ahli keluarga mendapat kanser usus lebih berisiko untuk mendapat penyakit ini berbanding orang lain.

4. Sejarah diri yang pernah menghidap kanser. Wanita yang pernah menghidap kanser lain seperti payudara, ovari atau uterus berisiko mendapat kanser usus.

5. Pemakanan. Pemakanan yang kaya lemak, banyak daging dan terlalu kurang serat adalah faktor utama yang meningkatkan risiko diserang kanser usus.

6. Rokok. Selain menjadi penyebab kepada banyak jenis kanser lain, asap rokok boleh meningkatkan risiko terhadap pertumbuhan polip. Kajian menunjukkan perokok mempunyai risiko 30 hingga 40 peratus menghidap kanser usus berbanding bukan perokok.

7. Obesiti. Individu obes berisiko tinggi mendapat kanser usus.

8. Alkohol. Ada penyelidik mengatakan terlalu banyak minuman keras boleh meningkatkan risiko kanser usus.

9. Kurang bersenam.

#apricon #b17 #aprikot #cegahkanser #rawatkanser #ubatkanser

No comments:

Post a Comment