Apricon Farmas Health: Pengambilan Insulin Semasa Menjalankan Ibadah Puasa Apricon Farmas Health

Followers

Thursday, May 26, 2016

Pengambilan Insulin Semasa Menjalankan Ibadah Puasa

Salah satu kaedah untuk mengawal paras gula dalam darah pesakit kencing manis ialah melaui pengambilan insulin. Insulin merupakan hormon yang terdapat di dalam badan manusia yang bertindak memastikan gula yang larut dalam darah diserap masuk ke dalam otot, seterusnya membolehkan gula tersebut digunakan untuk menghasil tenaga.


Puasa merupakan ibadah yang dilakukan oleh umat islam dalam bulan ramadhan. Di malaysia tempoh seseorang Muslim berpuasa kebiasaanya anatara 12-14 jam. Bergantung kepada lokasi sama ada di semenanjung atau di Sabah dan Sarawak. Bagi pesakit kencing manis, sekiranya keadaan kesihatan mereka tidak mengizinkan , mereka dibolehkan untuk tidak berpuasa. Walaubagaimanapun, berdasarkan satu kajian bertajuk Epidemiologi Diabetes dan Ramadan, ramai pesakit kencing manis memilih untuk berpuasa. Terdapat beberapa cabaran dan masalah yang munkin timbul seperti dehidrasi (Kehilangan air dalam badan), Hipoglisemia (Kekurangan gula dalam darah) atau Hiperglisemia (paras gula berlebihan dalam darah). Oleh demikian, pengetahuan berkenaan penggunaan insulin semasa berpuasa merupakan perkara yang penting supaya pesakit tidak mengalami kesan buruk yang mungkin tmbul semasa berpuasa.

Berdasarkan kajian Epidemiologi Diabetes & Ramadhan terdapat peningkatan jumlah komplikasi di kalangan pesakit kencing manis jenis I dan II yang berpuasa, seperti mengalami kesan hipoglisemia atau hiperglisemia yang teruk. Oleh demikian terdapat dua aspek penting dalam pengurusan pesakit yang menggunakan insulin yang ingin berpuasa iaitu pengubahsuaian dos & waktu untuk mengambil insulin dan pemantauan paras gula dalam darah secara bersenderian di rumah.

Sebagai contoh, sekiranya pesakit mengambil insulin pracampur (kod warn: coklat) pada kadar 32 unit pagi dan 28 unit malam, pada bulan puasa dos insulin tersebut akan disilangkan di mana dos pada waktu pagi perlu diambil pada waktu berbuka puasa, dan dos pada waktu malam perlu diambil pada waktu sahur. Bagi sesetengah pesakit pula, kuantiti dos insulin yang diambil sewaktu sahur mungkin perlu dikurangkan sebanyak 20%-50% untuk mengelakkan hipoglisemia. Bagi pesakit yang mengambil insulin melalui kaedah basal bolus (menggunakan dua jenis insulin: insulin kod warna kuning & hijau), jumlah pengambilan insulin mungkin perlu dikurangkan daripada empat kali sehari kepada tiga kali sehari. Kaedah untuk mengubahsuai jumlah dan kekerapan dos insulin adalah berbeza daripada satu individu dengan individu yang lain, oleh demikian pesakit dinasihatkan agar berjumpa dengan doktor bagi mendapatkan kaedah yang paling sesuai dan ideal untuk pesakit itu sendiri.

Selain daripada pengubahsuaian dos & waktu untuk mengambil insulin, pesakit diabetes turut digalakkkan untuk membeli alat pengukur paras gula dalam darah dan melakukan pemeriksaan paras gula dalam darah secara kerap sekiranya mereka ingin berpuasa. Berdasarkan Garispanduan Praktikal Untuk Pengurusan Diabetes Semasa Ramadan yang diterbitkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dan Persatuan Endokrin & Metabolik Malaysia, Pesakit yang terkelompok dalam  ketegori berisiko sederhana dan berisiko tinggi dinasihatkan agar memantau paras gula dalam darah mereka sebanyak 5 kali sehari iaitu sebelum sahur, 2 jam selepas sahur, tengahari, sebelum berbuka dan 2 jam selepas berbuka. Pesakit juga digalakkan supaya tidak meneruskan puasa sekiranya paras gula mereka <3.9 mmol/l atau >16.7 mmol/l pada bila-bila masa sewaktu berpuasa. Pesakit juga digalakkan untuk berbuka sekiranya mereka pitam, berasa keliru atau pening kepala.

Kawalan terhadap paras gula dalam darah masih perlu diberikan perhatian yang khusus oleh pesakit kencing manis semasa berpuasa. Oleh demikian, para pesakit kencing manis digalakkan supaya merujuk doktor dan ahli farmasi sebelum meneruskan niat untuk berpuasa.

No comments:

Post a Comment