Apricon Farmas Health: Kehebatan Vitamin B17 Apricon Farmas Health

Followers

Thursday, June 9, 2016

Kehebatan Vitamin B17

Sumber, Fungsi,Manfaat & Tindak Balas

Vitamin B17, Juga dikenali sebagai amygdalin, pada dasarnya adalah sebuah glikosida. Pertama kali ditemui pada pohon Prunus dulcis oleh Pierre-Jean Robiquet dan AF Boutron-Charlard. Ekstrasi berlangsung pada tahun 1803 dan diikuti oleh penyelidikan menyeluruh dari glikosida oleh Liebig dan Whleer, pada tahun 1830.Vitamin B17 dipercayai dapat mencegah serta menyembuhkan kanser dan mengandungi anti-kanser.Pengambilan harian yang disyorkan dalam pengambilan vitamin B17 untuk seseorang adalah kira-kitra 100 mg/hari.


Manfaat Vitamin B17 Untuk Kesihatan
  • Vitamin B17 mempunyai sifat ubat tertentu yang menjadikan ia boleh dijadikan ubat tertentu yang menjadikan ia boleh dijadikan ubat serta pencegah kanser.
  • Selain bermanfaat dalam merawat kanser, vitamin B17 juga membantu dalam mengurangkan rasa sakit yang berkaitan dengan arthritis.
  • Pengambilan vitamin B17 telah didapati untuk memmbantu menurunkan tekanan darah tinggi, sehingga mengurangkan risiko keadaan perubatan tertentu yang serius seperti stroke dan hemoragik.
  • Vitamin B17 sebahagian besar bertindak sebagai analgesik berguna, dengan vitamin B17 mampu memperbaiki keadaan pesakit yang menderita penyakit radang, seperti artritis reumatoid dan penyakit Crohn.
  • Pengambilan vitamin B17 yang bermanfaat dalam menjaga tahap pH normal, tahap pH normal dikenali untuk mewujudkan persekitaran beracun untuk organ tubuh, sehingga mengakibatkan kegagalan organ dan kematian.
  • Vitamin B17 membantu menjaga kesihatan tubuh kita secar umum.
  • Vitamin B17 memperkuatkan kemampuan tubuh untuk melawan jangkitan seperti selsema dan flu.
  • Vitamin B17 juga mampu meningkatkan dan memperkuatkan sistem kekebalan tubuh.

    Sumber Vitamin B17


    • Benih aprikot dikenali sebagai sumber terkaya vitamin B17. Walau bagaimanapun, buah-buahan lain juga diketahui mengandungi vitamin B17 dalam jumlah yang signifikan. Beberapa di antaranya adalah epal, aprikot, ceri dan pir.
    • Vitamain B17 dijumpai dalam buah-buahan kelaurga berry, beberapa diantaranya adalah kismis, gooseberry, quince, cranberry, loganberries, huckleberries, boysenberries, ederberi, mulberry, strawberi dan rasberi.
    • Biji-bijihan dan kacang-kacangan juga merupakan sumber vitamin B17, kacang mete dan Kacang macadamia merupakan beberapa dianaytaranya. Selain itu, bijirin, soba, rami dan millets juga mengandungi vitamin B17.
    • Produk makanan lain yang mengandungi kepekatan tinggi vitamin B17 adalah Brewers ragi, beras merah, kacang mentega, rumput gandum, kenari, cranberry, daging dan biji rami.

      Tindak Balas Vitamin B17

      Tahukah Anda bahawa Vitamin B17 boleh didapati pada 1200 jenis tumbuh-tumbuhan atau buah-buahan. Namun, kandungan yang tertinggi terdapat pada biji aprikot. Keberkesanan Vitamin B17 (Laetrile) membantu melawan Kanser bukan sahaja diperkatakan di Malaysia, malah turut diperakui di seluruh dunia berdasarkan kajian saintifik dan ujian klinikal.


      Dalam terapi metabolik, apabila viatamin B17 bertemu dengan sel-sel kanser, enzim Beta-glicosidase yang hanya terdapat pada sel-sel kanser akan menguraikan elemen-lemen yang terdapat dalam vitamin B17. Seterusnya, elemen-elemen yang terdapat dalam vitamin B17 yang telah terurai akan bertindak membunuh sel-sel kanser.

      Vitamin B17 yang berlebihan akan ditukar oleh enzim Rhodenase kepada elemen-elemen positif. Ia juga membantu mengurangkan keasidan dan toksin di dalam darah.


      No comments:

      Post a Comment