Apricon Farmas Health: Info Kanser Limfoma Apricon Farmas Health

Followers

Wednesday, October 26, 2016

Info Kanser Limfoma


Terminologi lymphoma merujuk kepada kanser yang dihasilkan daripada sistem limfatik badan. Sistem limfatik termasuk noda limfa (juga dikenali sebagai kelenjar limfa), thymus, limpa, tonsil, adenoids dan sumsum tulang serta saluran yang menghubungi dipanggil limfatik atau saluran limfa. Walaupun banyak jenis kanser yang akhirnya merebak ke bahagian sistem limfa, lymphoma adalah yang paling ketara kerana ianya berasal daripada tempat tersebut.

Dalam lymphoma, sebahagian sel dalam sistem limfatik ini yang dikenali sebagai limfosit, membiak tanpa kawalan. Lymphoma yang berlainan dikategori mengikut jenis sel yang merebak dan gejala yang ditunjukkan.

15% kanser daripada kalangan kanak-kanak adalah lymphoma. Ianya jarang terdapat dikalangan kanak-kanak di bawah usia 3 tahun. Kanak-kanak lelaki lebih cenderung mendapat penyakit ini daripada kanak-kanak perempuan.
Jenis-Jenis Limfoma

Limfoma dibahagikan kepada 2 kategori, bergantung kepada bentuk sel kanser. Ianya dikenali sebagai Hodgkin's Limfoma atau penyakit Hodgkin (HL) dan non-Hodgkin Limfoma (NHL). Gabungan kedua-dua kanser ini menjadikannya penyakit kanser ke 3 di kalangan kanak-kanak.
Tanda-Tanda Limfoma
  • Noda limfa yang terletak di permukaan biasanya tidak sakit, oleh itu ia terus membesar tanpa disedari; dan
  • pembesaran thymus atau noda limfa di dada boleh menekan saluran udara menyebabkan pernafasan berbunyi, berdengkur, sesak nafas atau kesukaran pernafasan.


Sumber: Farmashealth


No comments:

Post a Comment