Apricon Farmas Health: Bahaya Pengambilan Grapefruit Dengan Ubat-ubatan Apricon Farmas Health

Followers

Tuesday, March 10, 2015

Bahaya Pengambilan Grapefruit Dengan Ubat-ubatan

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Tahukah anda bahawa terdapat 43 jenis ubat yang jika di ambil bersama limau gedang (grapefruit) akan menghasilkan reaksi yang merbahaya.


Berita mengenai kesan reaksi yang berlaku di antara campuran limau gedang dan ubat bukan berita baru terhadap golongan saintis. Kajian telah menunjukkan sekiranya ia di ambil bersama, ia akan menghasilkan reaksi kimia yang merbahaya berdasarkan bahan kimia yang dikenali sebagai furanocoumarins (juga terdapat di dalam lemon dan oren).

Kajian terbaru mendapati bahawa bilangan ubat-ubatan yang tidak boleh di ambil bersama limau gedang (termasuklah ubat untuk tekanan darah dan mengurangkan kolesterol) telah meningkat lebih dari 2x ganda semenjak 2008, disebabkan oleh formulasi ubat yang terkini. "Pengambilan satu tablet ubat bersama segelas jus limau gedang adalah seperti mengambil lima tablet bersama air," kata ketua penyelidikan, David Bailey, PhD, seorang ahli farmakologi klinikal di Lawson Health Research Institute di London, Ontario.

Contoh kesan pengambilan ubat bersama grapefruitrhabdomyolysis

Sebiji limau gedang atau segelas jus, jika di ambil satu jam sebelum atau selepas ubat di ambil, adalah cukup untuk menghasilkan reaksi kimia. Oleh itu, anda disarankan untuk berjumpa dengan doktor dan semak sekiranya ubat yang anda ambil berada dalam senarai terbaru.


Customer Hotline : 0389273330 / 0389273332 

No comments:

Post a Comment